2019.0.12.0 FI/FI

CUPRA E-RACER

Maailman ensimmäinen täysin sähköinen vakioautoluokan kilpa-auto.

CUPRAn tavoitteena on määritellä kilpa-ajamisen tulevaisuus uudelleen uudella puhtaammalla ja tehokkaammalla kilpa-ajotavalla, jossa teknologia ja liitettävyys ovat avainasemassa. CUPRA e-Racer ennakoi tätä tulevaisuutta avaten oven täysin sähköisten autojen välisille kilpailuille vuonna 2019.

680 hv. Jopa 500 kW:n huipputeho jopa 10 sekunnin ajan. Moottori käy uskomattomat 12 000 kierrosta minuutissa alennussuhteella 1:5.6. CUPRA e-Racer on totta tosiaankin kilpa-auto.

270 km/h, 0–100 km/h hieman yli 3 sekunnissa, 4 moottoria, 6 072 akkua, jotka latautuvat 40 minuutissa – kaikki tämä lähestulkoon äänettömästi, puhtaammin ja ympäristöystävällisemmin. Autossa on myös muitakin hyödyllisiä etuja. Sähkömoottori on tehokkaampi, yksinkertaisempi ja vaatii vähemmän huoltoa. Moottorin teho otetaan talteen jarrutus- ja hidastusvaiheissa, joten kineettisestä energiasta saadaan kaikki hyöty irti parhaalla mahdollisella tavalla.

Kyseessä on aivan uudenlainen kilpa-autokonsepti, joka avaa oven uudenlaiselle ajokokemukselle. Lisäksi se antaa kilpa-ajamiselle aivan uudenlaisen määritelmän. Taustapeilit on vaihdettu minikameroihin, mikä parantaa aerodynamiikkaa. Kojelautaan integroitu näyttö antaa kuljettajalle kattavan kuvan auton ympärillä tapahtuvista asioista. Keskiosan kosketusnäytön ansiosta kuljettaja voi seurata sähköjärjestelmään ja auton suorituskykyyn liittyviä tärkeitä tietoja reaaliaikaisesti. 

Millainen mahtaa olla kuljettajan kilpa-ajokokemus kaikkien näiden komponenttien ansiosta? Voivatko fanit kokea kilpailun eri tavalla näiden muutosten ja esimerkiksi liitettävyyden ansiosta? Kilpa-ajamisen tulevaisuus kirjoitetaan tänään.