fi:CUPRA Brand:CUPRA Electric performance:Overlay CUPRA Chargers new-cupra-leon-kl16 FI/FI
Sähköauton lataaminen

SÄHKÖAUTON LATAAMINEN

Tutustu sähköauton lataamiseen, katso tietoa eri lataustavoista kotona ja matkalla ja vertaile eri lataustapoja.

Kuinka lataan sähköautoa?

Kuinka%20lataan%20sähköautoa?

Latauksen aloitus

- Avaa auton latausluukku.

- Kytke latauskaapeli virtalähteeseen (tai ota latauspistoke kotilatauslaitteen seinätelineestä).

- Kytke latauspistoke autoosi.

- Latausluukun sisällä oleva vihreä välkkyvä latauksen merkkivalo ilmaisee, että lataus on alkanut. Kun auton akku on ladattu täyteen, merkkivalo säilyy vihreänä.

Latauksen aikana

Seuraa lataustasoa joko auton infotainment-järjestelmän tai CUPRA Connect -sovelluksen kautta.

Lataustason seurannan lisäksi voit myös:

- Ajastaa latauksen ajastustoiminnolla asettamalla lähtöajan.

- Esilämmittää auton lähtöä varten haluamaasi lämpötilaan.

- Tallentaa “latausprofiileja” erilaisia lataustarpeita varten.

Latauksen lopetus

- Poista latauksen lukitus.

- Irroita latauskaapeli autosta.
Mikäli lataat erillisellä latauskaapelilla, irroita latauskaapeli aina ensin.

- Sulje latausluukku ja olet valmis ajoon.

LATAUSTAVAT KOTONA

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien vakiovarusteisiin kuuluvien Mode 3 -latauskaapelin ja Type 2 - Suko -tilapäislatauslaitteen (1,8 kW) lisäksi saatavilla on kotikäyttöön suunniteltuja kiinteitä latauslaitteita.

CUPRA-kotilatauslaite on kompakti ratkaisu CUPRAsi lataamiseen kotona, ja se tarjoaa paljon hyötyjä ja helppokäyttöisyyttä.

Tutustu CUPRA-latauslaitteisiin

CUPRA-latauslaitteisiin voit tutustua Elli-verkkokaupassa.

LATAUSTAVAT MATKALLA

Julkisia latauspisteitä voidaan käyttää, jos sähköautolla halutaan ajaa erittäin pitkiä matkoja tai autoa halutaan ladata kätevästi muuten vaikkapa tauon aikana. Ne tarjoavat myös vaihtoehtoisen latauspaikan, kun kotona lataaminen ei ole mahdollista.

CUPRA CONNECT

CUPRA CONNECT -sovellus älypuhelimessa

CUPRA CONNECT

CUPRA Connect -palvelut lujittavat sinun ja CUPRAsi välistä yhteyttä entisestään. Hallitse autosi lataustoimintoja, säädä sisälämpötilaa ja löydä julkiset latausasemat etänä CUPRA CONNECT -sovelluksella.

CUPRA Connect -palvelut lujittavat sinun ja CUPRAsi välistä yhteyttä entisestään. Hallitse autosi lataustoimintoja, säädä sisälämpötilaa ja löydä julkiset latausasemat etänä CUPRA CONNECT -sovelluksella.

Katso lisää

K-Lataus

K-Lataus

K-Lataus

K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.

K-Lataus-verkosto laajenee nopeasti ja uusia latausasemia tulee jatkuvasti lisää. K-Lataus-asemalla lataat autosi kätevästi kauppareissun yhteydessä tai matkasi varrella tehokkaasti ja kotimaisella tuulivoimalla tuotetulla energialla.

K-Lataus

Vertaile lataustapoja

Vertaile%20lataustapoja

Latauksen teho 11-22 kW

Peruslataus, tavallinen lataus

Latausaikaesimerkki: 5,5–7,5 tuntia*

Lataustapa: 3 (Mode 3)

Virtalähde: Kotilatauslaite / julkinen latauspiste

Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)

Latauksen teho yli 22 kW

Pikalataus, suurteholataus

Latausaikaesimerkki: 35-60 minuuttia*

Lataustapa: 4 (Mode 4)

Virtalähde: Pikalataus- tai HPC- suurteholatausasema

Virtatyyppi: Tasavirta (DC)

Latauksen teho alle 2 kW

Hidaslataus, tilapäislataus

Latausaikaesimerkki: 18-43 tuntia*

Lataustapa: 2 (Mode 2)

Virtalähde: 230 voltin normaali kodin suko-pistorasia

Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)

Vaihtovirta vai tasavirta?

Vaihtovirta%20vai%20tasavirta?

AC-lataus eli vaihtovirtalataus

- Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi.

- Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.

- AC-lataus on yleisin latauksen muoto koko Euroopan latausverkostossa.

- Kotilatauslaitteet ja suurin osa julkisen latausverkon latauspisteistä toimii vaihtovirralla.

DC-lataus eli tasavirtalataus

- DC-lataus, puhekielessä myös suurteholataus tai pikalataus mahdollistaa AC-latausta nopeamman latauksen.

- Tämä johtuu DC-latauksen korkeammasta jännitteestä ja pikalaturi kytkemisestä suoraan auton akkuun.

- Pikalataus on mahdollista vain erillisillä suurteho- tai pikalatausasemilla.

- Vain täyssähköautot voivat ladata tasavirtaa (DC).

HYVÄ TIETÄÄ LATAUSTAVOISTA


Pikalatauksesta puhutaan yleensä kun latausteho on yli 22 kW, HPC-suurteholatauksesta kun latausteho on yli 100 kW.

Suurteholatauksesta käytetään myös nimitystä HPC, lyhennys tulee sanoista “High Power Charger”.

Pikalatauksesta ilmoitetaan maksimiteho, joka toteutuu akun ollessa riittävän tyhjä (varaustaso alle 20 %) ja lämmin. Auton akustoa ladataan noin  80% varaustasoon saakka nopeammin, sen jälkeen lataus hidastuu.

CUPRAn täyssähköautoissa käytetään CCS (Combined Charging Systems) -standardin mukaista pikalatausliitintä.


Sähköautoa ja ladattavaa hybridiä voidaan ladata auton mukana tulevalla tilapäislatauslaitteella. Latauslaitteen latausvirta on 8 A  Seskon suosituksen mukaisesti.


*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.