FI/FI

Lehdistössä sanottua

Testit ja vertailut

Tutustu CUPRA-mallien testeihin ja koeajoraportteihin.

CUPRA on dynaaminen ja ainutlaatuinen haastaja autoalalla. Sen innovatiivinen kehitystyö, uudet tekniset ratkaisut ja massasta erottuva muotoilu on pantu merkille myös auto- ja liikennetoimittajien keskuudessa. Tutustu tarkemmin eri CUPRA-mallien testeihin ja koeajoraportteihin tällä sivulla.

CUPRA FORMENTOR

Kauppalehti – Auto 

Sporttimerkin crossoverista vielä tehokkaampi malli 390 hevosvoimaisella moottorilla

"Cupra Formentorin uudessa tehoversiossa on luonteikas viisisylinterinen.", "Turbomoottori tuottaa 390 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä. Auto kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 4,2 sekunnissa, joten suorituskyky on vakuuttavaa. 20-tuumaisten etuvanteiden takaa kurkkivat peräti 18-tuumaiset jarrulevyt ja kuusimäntäiset Akebono-jarrusatulat."

>Lue Kauppalehden artikkeli

Kauppalehti – Auto 

Sporttimerkin syömähampaasta tärkeä lataushybridi

"Formentor on Cupran malliston kulmakivi.", "Muskeleitaan ja tatuointejaan esitellyt VZ-malli on nyt hieman rauhoittunut kansanautokuosiin. Käytettävyysratkaisut, perusergonomia ja hallintalaitteet ovat Volkswagen-konsernin tuotteita joskus nähneelle tuttuja, mutta urheilullisella ja varsin korkealuokkaisella viimeistelyllä silattuja.", "Alusta tuntuu napakalta.", "Viilattujen alusta-asetusten ansiosta teho ja etenkin messevä 400 newtonmetrin vääntö tuntuvat myös välittyvän paremmin tiehen, eikä etuveto hukkaa paukuista sutimiseen", "Useasta ajotilasta ”Cupra” lienee kiinnostavin. Se avaa pakoputkiston läpät levälleen, nostaa kierroksia, terävöittää vaihteenvaihtoja ja ohjausta, ja tuo moottorijarrutukseen ja alasvaihtoihin röpöttävän paukkeen.", "Sähköajo puolestaan sujuu miellyttävästi, ja rauhallisesti annosteltuna hybridi vie autoa esimerkillisen nätisti.", "Cupra Formentorin lataushybridi on taattua VW-konsernia, ja pätevä valinta keskikokoiseksi sähköistetyksi perheautoksi. Valinnan varaa riittää lataushybrideistä polttavankuumiin bensakoneisiin."

>Lue Kauppalehden artikkeli

Iltalehti – Autot 

Kun Volkswagenin sisarmalli ei riitä: tarjolla kiukkuinen espanjalainen lisämausteilla

”Uusi Cupra Born on perusrakenteeltaan samanlainen kuin VW ID.3, mutta espanjalaismerkkiin on ladattu kuparinen lisäannos sähäkkyyttä.”, ”Keulan ilmeeseen on saatu puskettua sopivan häijy virnistys ja uuden Cupra-brändin mukaisesti auton olemusta oli särmätty kuparinsävyisillä korielementeillä.”, ”Cupran ohjaamoa on muokattu Volkswagenia laadukkaammilla materiaaleilla. Istuinmateriaalit ja kaikki kojelaudan ja ovien pehmeät materiaalit, on erityisesti Cupraa varten valmistettuja.”, ”Ratin keskellä on kuparinvärinen Cupra-tunnus ja ajotiloja säädetään erillisellä Cupra-painikkeella ratista. Kiinteillä päätuilla varustetut kuppi-istuimet ovat myös ehtaa Cupraa.”

”Auton moottorilinjasto pohjautuu VW ID.3:een, mutta Cupraan saa lisäpolleilla ryyditetyn e-Boost Perfomance tehopaketin tai pidennetyn toimintamatkan E-Boost Range -paketin. Näitä ei ID.3:een ole tarjolla.”, ”E-Boost -versio oli lopulta se, joka sai peukkuuni nousemaan ja sai minut hyväksymään Cupra Bornin omaksi sporttiseksi mallikseen aidon Cupra-hengen mukaisesti.”, ”Teho-Cupra kiihtyy suoraviivaisen tehokkaasti paikaltaan lähdettäessä ja vielä maantienopeuksilla selkä uppoaa kiihdytettäessä mukavasti penkkiin.”, ”Koillis-Espanjan Sitgesin vuorten mutkanousuihin teho-Cupra kiipeää kevyesti kuin vuorikauris. Auto vain kiihtyy ja kiihtyy ylämäkeen siinä missä polttomoottoriauto hakisi hengästyneenä pienempää välitystä vaihteistostaan. Todella pätevä yhdistelmä: voimaa ja mukavuutta oikeassa suhteessa.”

>Lue Iltalehden artikkeli

Moottori - Koeajo

Cupra Born – ID.3:n kuumempi Espanjan serkku

"Sähköauto Cupra Born ei piilottele saksalaisia sukujuuriaan. Uutuuden sukujuuret paljastuvat ensisilmäyksellä, korin mittasuhteet ja olemus ovat suoraan VW-emokonsernin ID.3:sta. Kaksoset valmistetaan samalla tuotantolinjalla Zwickaussa. Erojakin toki löytyy, koko keulaosa on saanut omanlaisensa ilmeen ja samalla muutaman sentin lisää pituutta. Takaa katsottunakaan ei ole sekoittumisen vaaraa.", "Sisustuksessa Born vie kuitenkin pisteet, niin yleisilme kuin yksityiskohdatkin tuntuvat sekä tyylikkäämmiltä että laadukkaammilta, vaikka kierrätysmateriaalia ovatkin.", "Tuhdeista etupenkeistä huolimatta taakse jää runsaasti polvitilaa. Leveyttä ei ole ylenpalttisesti, mutta keskipaikkakin on siedettävä tasaisen lattian ansiosta. Tavaratila on pystyperäiseksi kookas."

"Yllättäen Cupran voimalinjavaihtoehdot eivät olekaan aivan yksi yhteen ID.3:n kanssa, vaan malliston huipulle saa e-Boost –suorituskykypaketin. Sen myötä tehoa on käytettävissä 170 kW (231 hv) 30 sekunnin ajan", "Alusta on 15 mm matalampi, renkaat leveämmät ja etujarrut isommat.", "Ajettavuus on sähköautojen parhaimmistoa.", "Takamoottorisen ja -vetoisen auton anteliaasti kääntyvät etupyörät mahdollistavat hämmästyttävän ketteryyden. Jousitus on napakanpuoleinen ja melutaso hyvin vaimennettu.", "Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, suorituskyky, sisustusmateriaalit."

>Lue Moottorin artikkeli

Ajankohtaiset CUPRA-uutiset

CUPRA-uutisia ja ja -lehdistötiedotteita voit lukea myös SEAT.fi-sivustolta.