new-cupra-leon-kl16 FI/FI
CUPRAn sähköinen suorituskyky

SÄHKÖISTÄ SUORITUSKYKYÄ.

Puhdas innovaatio: CUPRAn suorituskykyä sähkön tarjoamalla lisähyödyllä. Suuresta vääntömomentista pieniin päästöihin saakka.

SÄHKÖMOOTTORIMME

e-HYBRIDin käyttövoimana on sekä bensiini että sähkö. Täyssähköauto toimii puolestaan pelkällä akkuun ladatulla sähkövirralla.

CUPRA%20Electric%20performance%20range%20front

e-HYBRID

CUPRA Formentor, Leon ja Leon Sportstourer (245 hv) omaavat 52–55 kilometrin sähköisen toimintamatkan.

Aja päästöttömästi pelkällä sähkömoottorilla. Tai vaihda bensiiniin, jolloin kokonaisteho on 245 hv* ja toimintamatka pidempi.

Täyssähkö (BEV)

Aja koko ajan päästöttömästi CUPRA:n täyssähköautolla: CUPRA El Born (tulossa).

Kytke ja lataa. 77 kWh akun ansiosta CUPRA El Bornin sähköinen toimintamatka jopa 500 km**.

HYÖDYT

Parempi suorituskyvylle ja ympäristölle. Sähköinen liikkuvuus tarjoaa kestävän ja viisaan tavan nauttia autoilun hyvistä puolista.

Nainen%20CUPRAn%20vieressä

Ympäristön huomioiva

Sähköllä ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km. Luonto kiittää.

Etua autoverossa

Suomessa autovero lasketaan CO2-päästöihin perustuen, joten sähkön vaikutus näkyy jo suoraan auton hankintahinnassa.

Hankintatuki täyssähköautoille

Suomen valtio myöntää täyssähköautoille 2000 euron hankintatuen.

Edullinen kotilataus

Sähkö on käyttövoimana edullista. Ja yösähkön käyttö pienentää kustannuksia entisestään.

LATAUS

CUPRA-latauslaite

LATAUS

Minne menetkään, aina löytyy paikka, jossa ladata.

Laaja valikoima nopeita ja tehokkaita latausratkaisuja. Kun lataat kotona, CUPRA Leon e-HYBRIDin lataaminen CUPRA-latauslaitteella kestää vain 3 tuntia 40 minuuttia**. Tai 6 tuntia** tavallisen pistokkeen kautta. Kun olet poissa kotoa, voit ladata auton helposti missä tahansa julkisesta latausasemassa.

Laaja valikoima nopeita ja tehokkaita latausratkaisuja. Kun lataat kotona, CUPRA Leon e-HYBRIDin lataaminen CUPRA-latauslaitteella kestää vain 3 tuntia 40 minuuttia**. Tai 6 tuntia** tavallisen pistokkeen kautta. Kun olet poissa kotoa, voit ladata auton helposti missä tahansa julkisesta latausasemassa.

CUPRA CONNECT

Hallitse autosi lataustoimintoja, säädä sisälämpötilaa ja löydä julkiset latausasemat etänä CUPRA CONNECT -sovelluksella.

CUPRA%20CONNECT%20-sovellus%20älypuhelimessa

e-Manager

Hallitse latausprosessia etänä: tarkista akun varaustila ja toimintamatka sovelluksen kautta ennen matkalle lähtöä.

Määritä haluamasi lämpötila etäohjauksella, ja säädä ilmastointilaite tai lämmitys käynnistymään automaattisesti tarpeen mukaan.

Lähtöaikatoiminto

Aseta yksittäinen tai toistuva lähtöaika. Auto latautuu valmiiksi, ja säätää sisäilman sopivaksi automaattisesti ennen lähtöä.

Löydä latausasemat: katso lähialueen latauslaitteiden tyypit ja asemien aukioloajat infotainment-järjestelmän kautta.

Katso lisää

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET


e-HYBRID (PHEV-lataushybridi) yhdistää polttomoottoriauton ja täyssähköauton ominaisuudet. e-HYBRID kykenee täysin sähköiseen ajoon akkunsa ansiosta. Täyteen ladattuna voidaan ajaa 25–70 kilometriä yksinomaan akkuvirralla. Lyhyillä matkoilla e-HYBRID toimii kuten täyssähköauto (BEV), eikä sen tarvitse käyttää bensiiniä. Kun sähköinen toimintamatka on saavutettu ja akun varaustila laskee, siirrytään hybridikäyttöön. Sähkön käyttö e-HYBRID-malleissa vähentää polttoaineen kulutusta, mutta se ei ole edellytys auton toiminnalle.

Kokonsa vuoksi akkua ei voida ladata täyteen pelkästään sisäisen generaattorin kautta, joten se on kytkettävä seinäpistorasiaan tai latausasemaan. Sähkö- ja polttomoottorin innovatiivinen vuorovaikutus mahdollistaa polttoaineen säästämisen, vähentää pakokaasupäästöjä ja tarjoaa samalla erittäin hyvän ajodynamiikan.

Lyhyemmillä matkoilla, kuten kaupunkialueilla liikuttaessa, lataushybridi toimii halutessa pelkällä sähköllä. Parhaan hyötysuhteen saavuttamiseksi erilaisissa ajotilanteissa, kuten pidemmillä matkoilla tai nopeasti kiihdytettäessä, se käyttää sähkömoottorin ja polttomoottorin yhdistelmää. Jos sähkömoottoria käyttävässä akussa ei ole varausta, auto käyttää vain polttomoottoria.


Kevythybridit, joita ei ladata virtajohdolla, käyttävät sähkömoottoria polttomoottorin apuna.

Hybrideissä sähkömoottori ja akku ovat suurempia kuin kevythybridissä. Hybridit voivat käyttää ajoneuvoa pelkällä sähkömoottorilla lyhyillä matkoilla ja ladata akkua moottorin tai jarrutusenergian talteenoton avustuksella.

Ladattava hybridi voidaan ladata kytkemällä se latauslaitteeseen kotona tai julkisessa latauspisteessä. Se tarjoaa laajemmat puhtaasti sähköllä tapahtuvat toiminnot suuremman akun ja sähkömoottorin ansiosta. Lataushybridin avulla monet ihmiset voivat tehdä esimerkiksi päivittäiset työmatkansa päästöttömästi käyttämällä vain sähköistä ajoa.


Ladattavan hybridin kuljettajat hyötyvät lähes äänettömästä ajokokemuksesta sähkökäyttötilassa sekä sähkömoottorin tarjoamasta lisäväännöstä kiihdytyksissä.

Monet lataushybridien omistajat hoitavat suuren  osan matkoistaan sähkökäyttötilassa, koska usein päivittäiset ajot ovat alle 50  kilometriä. Sähkön edullisesta hinnasta johtuen, saavutetaan  huomattavia säästöjä verrattuna perinteisellä polttomoottorilla varustettuun autoon. Ladattavalla  hybridillä ajettaessa  ei silti tarvitse koskaan luopua täydellisestä vapaudesta: jos akun lataus tai kapasiteetti ei ole riittävä, polttomoottori aktivoituu automaattisesti tarpeen mukaan.

Tämä ajoneuvotyyppi tarjoaa myös taloudellisia etuja, esimerkiksi CO2-päästöihin perustuvan matalan autoveron muodossa.


Monet käyttäjät lataavat autojaan yön yli kotona kotilatauslaitteella, joka voidaan asentaa autokatokseen tai autotalliin. Toisille julkisten latausasemien käyttö on luontevampaa, ja niiden määrä ja kattavuus onkin nousussa.

Lataushybridi voidaan ladata normaalista seinäpistorasiasta, kotilatauslaitteesta tai julkisesta latauspisteestä. Lataushybridin suurin energiatehokkuus saavutetaan täyteen ladatulla akulla, joten mahdollisuus ladata kotona tai esimerkiksi työpaikalla tulisi ottaa huomioon. On suositeltavaa, että hybridiauto ladataan usein, jotta sähkömoottorin tuomat lisäedut saadaan jatkuvasti hyödynnettyä.


Lataushybridin sähköinen toimintamatka riippuu sen akun koosta. CUPRAn suurin toimintamatka sähköllä  ajettaessa on n. 50–60 kilometriä riippuen mallista. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistetty toimintamatka on tietysti  huomattavasti suurempi.

Toimintamatkaan vaikuttavat mm. automalli , ajotapa, ulkolämpötila ja tieolosuhteet sekä muut seikat. Lataushybridin huomattava etu on, että bensiinimoottori on aina käytettävissä vaihtoehtona, joten liikkumisen vapaus pidemmällekin ei ole ongelma.


Latausajat voivat vaihdella riippuen mm. ulkolämpötilasta, akun nykyisestä lämpötilasta, käytettävissä olevasta latauslaitteesta, akun kunnosta ja auton kunnosta. Tarkemmat latausajat on kerrottu kunkin lataushybridimallin teknisissä tiedoissa.


Tilapäislatauslaitteella ladattavat hybridiajoneuvot voidaan ladata tavallisesta seinäpistorasiasta . Nopeampaa latausta varten voidaan käyttää julkista latausasemaa tai kiinteää kotilatauslaitetta. CUPRA-kotilatauslaite on varustettu omalla latauskaapeleilla . Julkisilla latausasemilla voit ladata CUPRAsi auton mukana toimitettavalla Type2 (Mennekes) -latauskaapelilla.  Lisäksi lataushybridit latautuvat auton jarrutusenergiaa talteenottavalla  järjestelmällä.


8 vuotta tai 160 000 km riippuen siitä, kumpi ehto täyttyy ensin.


Suurin akun suorituskykyyn ja kapasiteettiin vaikuttava ulkoinen tekijä on lämpötila. Tästä syystä, etenkin talvella, on tarpeellista "ennakkovalmistella" autoa latausprosessin aikana, eli toisin sanoen lämmittää akkua ja sisätiloja jo ennakkoon ennen liikkeelle lähtöä. Sisätiloja kannattaa myös jäähdyttää kesällä.  Tällä tavoin säästetään energiaa käytettäväksi ajon aikana, ja lisätään energiatehokkuutta alusta alkaen optimaalisen lämpötilan omaavalla  akulla.

Ottamalla muut  seikat huomioon lämpötilan vaikutuksia voidaan minimoida. Lämpötilan lisäksi toimintamatkaan vaikuttavat myös kuljettajaan liittyvät tekijät, mm. ilmastointilaitteen käyttö, matkustajien määrä, kuorman paino, ajotapa jne.


5-ovinen CUPRA Leon (180 kW), CUPRA Leon Sportstourer (180 kW) ja CUPRA Formentor (150 kW ja 180 kW) ovat kaikki saatavana ladattavina e-HYBRID-malleina.


*CUPRA Leon PHEV

**Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.