2019.0.12.0 FI/FI

Alejandro Mesonero Romanos

Takaisin suunnittelupöydän ääreen.

Aloitetaan CUPRA-logosta. Mistä siinä oikein on kyse?

Murramme autoteollisuuden perinteisiä sääntöjä. Meitä kiinnostaa itse fyysistä tuotetta enemmän henki ja filosofia CUPRA-valikoiman takana.

Haluamme luoda tunteen perheeseen kuulumisesta. Niinpä keksimme käyttää logossa kolmioita. Voit nähdä siinä kaksi risteävää kolmiota. Kolmioiden muoto on hyvin dynaaminen. Pohja on vakaa ja se osoittaa selkeästi tiettyyn suuntaan.

 

Ja sitten käänsitte sen ylösalaisin.

Kyllä, antaaksemme sille lisää vauhtia ja tehdäksemme siitä dynaamisemman. Lisäksi tuotteitamme täydentävät vaihto-osat, lisävarusteet ja mallistot. Tutkimme myös erilaisia mahdollisuuksia muodostaa kumppanuuksia muiden brändien ja henkilöiden kanssa tehdäksemme CUPRA-kokemuksesta mahdollisimman kokonaisvaltaisen. Meille kyse ei ole pelkästä tuotteesta vaan paljon syvällisemmästä merkityksestä.

Millainen on CUPRAn taustalla oleva ideologia?

Jos ajatellaan pelkkää suorituskykyä, se on käsitteenä melko vanhanaikainen. Kyse ei ole aina nopeudesta, viimeisestä sekunnin murto-osasta. Kun ajattelet asiaa sitä pidemmälle, löydät autoistamme aivan uuden elementin. Haluamme luoda jotakin hienostuneempaa. Ei niin raakaa ja päällekäyvää vaan jotakin, missä on tyyliä. Pyrimme ratkaisuun, joka on tyylikäs mutta myös rento.

Nopeus on ehdottomasti osa CUPRAn olemusta. Kuinka kuvailisit nopeutta?

Nopeudessa on kyse liikkumisesta erittäin nopeasti, aistien terävöitymisestä, näkemisestä ja valppaana pitävästä adrenaliinista. Nopeuden tunne itsessään on taianomainen. Jos laitat kolmivuotiaan lapsen vaunuihin ja alat työntää niitä, vauhti saa lapsen välittömästi hymyilemään. Se on meillä kaikilla sisäänrakennettuna. Nopeus on hienoa. Nopeasti liikkuminen on hienoa.

 

CUPRAn maailmassa voit hypätä yhdestä kokemuksesta toiseen vaivatta.

Meille tärkeä asia on itse matka. Kyse ei ole yksin nopeudesta tai puristamisesta sekunnin tuhannesosan verran parempaan kierrosaikaan Nürburgringillä – sen olemme jo tehneet. Hauskin osa on matka, jolla maaliin päästään.

Kuinka erilaista CUPRAlla on ajaa verrattuna mihin tahansa muuhun nopeasti liikkuvaan ajoneuvoon?

Kyse on niin paljon enemmän muusta kuin ajamisesta korkealla nopeudella. Kyse on äänestä, auton sisämateriaaleista ja jopa sen tuoksusta. Kilpa-autossa kaikki on aisteihin vetoavaa. Ensinnäkin sen visuaalinen vetovoima katsellessamme auton ulkonäköä. Mutta ketteryys on aivan yhtä tärkeää. Jotkin elementit on valmistettu hiilikuidusta, mutta kyse on muustakin kuin vain hiilikuituosien kiinnittämisestä autoon. Avainasemassa on materiaalien keveys kokonaisuudessaan.
Halusimme luoda auton, joka toimii täydellisesti. Siksi käytimme siinä upeita materiaaleja ja kankaita. Teimme siitä myös yksinkertaisen käyttää. Se saa sinut palaamaan autotalliin sen luo uudestaan ja uudestaan.

Huomioidaanko CUPRAssa myös kuljettaja?

Kyllä, aivan olennaisesti. Luomme kuljettajalähtöisen ympäristön mutta emme kuitenkaan tiukkapipoisella tavalla. Käytämme materiaaleja, joita on kiva koskettaa – pidämme ihmisen kosketuksesta. Niinpä päätimme käyttää kuparia, joka on mukava ja lämmin väri. Haluamme välittää lämmön tunnetta, jota brändimmekin huokuu. Kupari ei ole kylmän sävyistä kuten alumiini, vaan lämpimämpää, joten se on lähempänä ihmistä, inhimillisempää.

Mitä tulevaisuus tuo tullessaan CUPRAn muotoilun kannalta?

Mikään ei ole vielä kiveen hakattua. Emme esimerkiksi sano, että jokin tietty piirre on tyypillistä CUPRAlle. CUPRA-autot ovat urheilullisia ja niissä on luonnetta, mutta ne eivät kuitenkaan pure. Mutta luonteikkaan ja päällekäyvän ero muotoilussa on kuitenkin joskus vain hiuksenhieno. CUPRA-autojen urheilullisuuteen lisätään kuitenkin tulevaisuudessa varmasti tietynlaista eleganssia.



"Olemme aivan vakuuttuneita siitä, että sähköauto voi olla kilpa-auto.”

Esittelitte juuri upouuden CUPRA e-Racer -mallin.

Kyllä, ja se on kokonaan sähköinen kilpa-auto. Tämän sähköauton kehittely aloitettiin aivan tyhjästä – ja siitä tuli erittäin kilpailukykyinen. Tavoitteenamme oli suunnitella siitä yhtä nopea kuin polttomoottoriautosta. Sen muotoiluun liittyy hauska tarina. Muistatko ensimmäisen Cup Racer -mallimme? Teimme sen erittäin nopeasti ja siitä tuli suuri menestys. Meillä ei kuitenkaan ollut aikaa kehittää esimerkiksi sen aerodynamiikkaa, koska se oli tavallaan salainen projekti. Aerodynamiikkaa ei testattu ollenkaan.

Evolution-versiossa keskityimme yhteen tavoitteeseen: siihen, että saisimme auton kulkemaan 8 km/h nopeammin muuttamatta lainkaan sen moottoria vaan ainoastaan aerodynamiikkaa. Halusimme myös autosta paremman näköisen. Ja se myös tehtiin. Kun aloimme puhua e-Racer-mallista, se oli toinen suuri haaste, koska tavoitteemme ei ollut lainkaan helppo. Aerodynamiikasta ja painosta on tullut erittäin tärkeitä. Teknikot ottivat painoasian huomioon ja yrittivät saada teho–paino-suhteen parhaaksi mahdolliseksi. Mutta aerodynamiikka-asia jätettiin meille suunnittelijoille. Halusimme siitä myös entistä paremman näköisen kuin Cup Racerin toinen evolution-malli.

Joten tässä sitä nyt ollaan. Onnistuimme tehtävässämme. Olemme täysyin vakuuttuneita siitä, että sähköauto voi olla kilpa-auto ja että kilpa.auto auto voi olla sähköinen ja kaunis. Samalla se saa aikaan kaikki nuo tunteet, joista puhuimme.

 



”Murramme autoteollisuuden perinteisiä sääntöjä.”

Kun uusi autobrändi kehitetään tyhjästä, liittyykö siihen erityisiä haasteita?

Brändin filosofiasta on oltava erittäin selkeä käsitys. On ymmärrettävä filosofia saavutettavan asian takana. Olen kysynyt itseltäni, millaiseksi kuvittelen auton neljän vuoden kuluttua. Palaan sitten siitä kuvitelmasta nykyhetkeen ja aloitan työni.

Mitä muita intohimoja sinulla on suunnittelun lisäksi?

Ajaminen. (naurua)

Mikä saa sinut innostumaan?

Onko sinulla jokin erityinen asenne omaa elämääsi kohtaan?
Luulen, että se on intohimo. Aloin piirtää koulukirjoihini autoja ollessani 11-vuotias. Lopulta sain opiskella sitä mitä todella halusin, eli suunnittelua.

Entäpä muut CUPRA-autoja valmistavat henkilöt, mikä heissä on erityistä?

Kaikki työntekijämme on valittu yksitellen. Heidän täytyy tuntea brändi läpikotaisin. Heidän on myös osattava ottaa tiettyjä riskejä. Joskus ideoiden läpivieminen vaatii helkutisti töitä. He ovat ihmisiä, jotka sanovat: Ymmärrän, mistä tässä on kyse, mutta entäpä jos teemmekin sen toisella tavalla? Tuotannossa työskentelevien henkilöiden on oltava erittäin ammattitaitoisia. Tietty määrä osia valmistetaan ja asennetaan käsin. Kiinnitämme paljon huomiota yksityiskohtiin mutta haluamme intohimoisesti myös tehdä asioita käsityönä. Näitä asioita ei voi tehdä tehtaalla vaan siihen tarvitaan pieni osasto, kuten meillä on täällä Martorellissa.