new-cupra-leon-kl16 FI/FI
Usein kysyttyä sähköautoilusta

USEIN KYSYTTYÄ SÄHKÖAUTOILUSTA

Tutustu sähköautoilun usein kysyttyihin kysymyksiin ja lue lisää sähköauton hyödyistä, kustannuksista, akusta, lataamisesta ja toimintamatkasta.

Yleistä sähköautoilusta


1. Ympäristöystävällinen ratkaisu
Sähköllä ajettaessa hiilidioksidipäästöt ovat 0 g/km. Luonto kiittää.
Sähköautolla ajaessa sinulla on mahdollisuus valita myös uusiutuvaa energiaa.
Esimerkiksi K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on 100-prosenttisesti uusiutuvaa.

2. Kustannukset kuriin
Ei autoveroa, matala käyttövoimavero.
Sähkö on käyttövoimana verrattain edullinen vaihtoehto. Ja yösähkön käyttö pienentää kustannuksia entisestään.
Edullinen kotilatausmahdollisuus.

3. Riittävä toimintamatka
Toimintamatka riittää useimpien tarpeisiin.
Pikalatausverkosto kasvaa jatkuvasti nopealla tahdilla.

4. Ei äänihaittaa
Sähköauto on erittäin hiljainen eikä sähköauton moottori tuota häiritsevää melua.

5. Helppoa ja mukavaa
Sähköautolla ajaminen ei ole sen vaikeampaa kuin polttomoottoriautoillakaan. Sähköautomalleissa on usein myös käytetty viimeisimpiä teknologisia ratkaisuja mukavuuden lisäämiseksi.
Lisäksi sähköautot tarjoavat edullisen ja helpon tavan ”tankata” auto: kotilataus.

Ota askel kohti sähköistä ajamista
Myyjämme palvelvat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Tutustu sähköiseen mallistoomme ja ota yhteyttä lähimpään toimipisteeseesi.

Ota yhteyttä myyntiin

 


Sähköauto
Täyssähköauto, EV, BEV
Käyttövoima: Sähkö.
Lataaminen: Omasta tai julkisista latauspisteistä, vaihtovirta- tai pikalataus (AC, CSS).
Toimintamatka sähköllä: Jopa yli 550km*.

Lataushybridi
PHEV, pistokehybridi, töpselihybridi, plug-in-hybridi, plugari
Käyttövoima: Sähkömoottori ja polttomoottori.
Lataaminen: Omasta tai julkisista latauspisteistä, vaihtovirta (AC).
Toimintamatka sähköllä: Noin 50 km yhdellä latauksella, jonka jälkeen bensiinillä.*

Kevythybridi
MHEV
Käyttövoima: Polttomoottori + avustava sähkömoottori.
Lataaminen: Jarrutusenergian talteenotolla.
Toimintamatka sähköllä: Aina polttoaineella, mutta rullaustoiminnolla voidaan hetkellisesti alentaa kulutusta.

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.


Sähköautot ja hybridit soveltuvat eri käyttötarkoituksiin yhtä monipuolisesti kuin polttomoottoriautotkin. Oli käyttötarpeesi sitten kaupunkiajo tai säännöllisesti pidemmät ajomatkat, sähköinen mallistomme haluaa vastata tarpeeseesi.

Ota askel kohti sähköistä ajamista
Palvelee sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Tutustu sähköiseen mallistoomme ja ota yhteyttä lähimpään toimipisteeseesi.

Ota yhteyttä myyntiin


Kustannukset


Sähkö on käyttövoimana verrattain edullinen vaihtoehto. Ja yösähkön käyttö pienentää kustannuksia entisestään. Pääsääntöisesti sähköautolla ajosta aiheutuneet kustannukset ovat siis olleet polttomoottoriautoja alhaisemmat.


Sähköautot ovat autoverottomia.
Lisäksi käyttövoimavero on matalampi polttomoottoriautoihin verrattuna.


Sähköauton huollattaminen on edullisempaa kuin polttomoottoriautojen. Tämä johtuu siitä, että huollettavia kohteita on vähemmän ja mm. öljynvaihtoja ei tarvitse tehdä.


Sähköauton katsastus on edullisempi kuin polttomoottoriauton, koska päästömittausta ei tarvitse tehdä.


Tyypillisiä sähköauton kuluvia osia ovat esimerkiksi renkaat, jarrupalat ja -levyt sekä pyyhkimen sulat.
Renkaiden kulutus voi olla suurempi polttomoottoriautoon verrattuna. Tämä johtuu sähköauton suuremmasta kokonaismassasta, mutta suurimman vaikutuksen teet ajotyylilläsi.

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä.
Ota yhteys myyntiin


Lataaminen


Latauksen aloitus
1: Avaa auton latausluukku.
2: Kytke latauskaapeli virtalähteeseen (tai ota latauspistoke kotilatauslaitteen seinätelineestä).
3: Kytke latauspistoke autoosi.
4: Latausluukun sisällä oleva vihreä välkkyvä latauksen merkkivalo ilmaisee, että lataus on alkanut. Kun auton akku on ladattu täyteen, merkkivalo säilyy vihreänä.

Latauksen aikana
1: Seuraa lataustasoa joko auton infotainment-järjestelmän tai Porsche Connect -sovelluksen kautta.
Lataustason seurannan lisäksi voit myös:
2: Ajastaa latauksen ajastustoiminnolla asettamalla lähtöajan.
3: Esilämmittää auton lähtöä varten haluamaasi lämpötilaan.
4: Tallentaa “latausprofiileja” erilaisia lataustarpeita varten.

Latauksen lopetus
1: Poista latauksen lukitus.
2: Irroita latauskaapeli autosta.
3: Mikäli lataat erillisellä latauskaapelilla, irroita latauskaapeli aina ensin.
4: Sulje latausluukku ja olet valmis ajoon.


Varmista, että olet yrittänyt avata auton lukituksen ja painaa latauksen tukiasemassa olevaa painiketta.
Jos kaapeli ei irtoa, katso käyttöohjekirjasta lisäohjeet latauskaapelin irrottamiseksi käsin.

Lähin toimipisteesi palvelee sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä.

Jos lataat julkisella latausasemalla, ota ensisijaisesti yhteyttä latauspalvelun tarjoajaan.

Ota yhteys lähimpään jälleenmyyjääsi


Käytännössä siellä, missä sähköä on saatavilla.
Alla muutamia esimerkkejä:

Kotona, kiinteällä kotilatauslaitteella tai tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta.
Mökillä, kylässä ja matkalla, tavallisesta kotitalouspistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta.
Julkisilla latauspisteillä sekä pikalataus-/suurteholatausasemilla.

Julkisia latauspisteitä (esim. huoltoasemilla, kauppojen ja kauppakeskusten yhteydessä) matkalle tarjoaa esimerkiksi K-Lataus.


Lopullinen latausteho ja -aika riippuvat mm. käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.

Esimerkkejä sähköauton latausajoista latauspisteen tehon mukaan:
11-22 kW
Lataustapa: Kotilatauslaite / lataus julkisella latauspisteellä
Virtatyyppi: Vaihtovirta (AC)
Latausaikaesimerkki: 5,5–7,5 tuntia*

50-350 kW
Lataustapa: Pikalataus ja HPC- suurteholataus
Virtatyyppi: Tasavirta (DC)
Latausaikaesimerkki: 35-60 minuuttia*

1,8 kW
Lataustapa: Hidaslataus eli tilapäislataus
Latausaikaesimerkki: 18-43 tuntia*

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.


Sähköautoja ladataan usein esimerkiksi yöaikaan, sillä sähköauton lataaminen ei vaadi erikseen lähtöä ”tankkauspisteelle”, toisin kuin polttomoottoriautojen kohdalla. Tällöin autoon tulee yön aikana ladattua se ajomatka, joka seuraavana päivänä ajetaan. Akun ei siis tarvitse olla täysin tyhjä ennen latausta.

Kasvaneiden toimintamatkojen ansiosta useimmille autoilijoille riittää kuitenkin auton lataaminen noin 1-3 kertaa viikossa. Muista seurata akun varaustilaa aivan kuten polttomoottoriautoissa tankin täyttöastetta.


Latausaika riippuu mm. ympäristön ja akun lämpötilasta, latausasemalla käytettävissä oleva tehosta sekä akun ikääntymisestä. Myös auton nykyisen latauksen tila vaikuttaa latausaikoihin.
Esimerkiksi kun lataus ylittää 80 %, lataus hidastuu akun pitkän käyttöiän suojelemiseksi.

Älä huolestu, jos sähköautosi ei saavuta talvella maksimaalista lataustehoa. Akun suurin latausteho riippuu olosuhteista. Ilmoitettu maksimilatausteho määritetään WLTP-testiolosuhteissa eli noin 23 °C:n ulkolämpötilassa ja alkaen 5 %:n varaustilasta. Jos nämä muuttujat ovat erilaiset, myös latausteho saattaa poiketa normaalista.


Ei. Sähköauton akkua ei tarvitse aina ladata täyteen.


Kotilatauspisteen hintaan vaikuttavat latauspisteen teho, merkki ja mahdolliset lisäpalvelut, kuten asennus.
Varmistathan hinnan latauslaitteen myyjältä.

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköauton lataamiseen liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.

Ota yhteys myyntiin
Katso lähin jälleenmyyjäsi


AC-lataus eli vaihtovirtalataus
Sähköauton suositeltu ensisijainen lataustapa helpon ja turvallisen käyttönsä vuoksi.
Arjessa on helppoa, kun auton akku lataantuu yön aikana täyteen ja aamulla pääsee liikkeelle lämpimällä autolla.
AC-lataus on yleisin latauksen muoto koko Euroopan latausverkostossa.
Kotilatauslaitteet ja suurin osa julkisen latausverkon latauspisteistä toimii vaihtovirralla.

DC-lataus eli tasavirtalataus
DC-lataus, puhekielessä myös suurteholataus tai pikalataus mahdollistaa AC-latausta nopeamman latauksen, Tämä johtuu DC-latauksen korkeammasta jännitteestä ja pikalaturi kytkemisestä suoraan auton akkuun.
Pikalataus on mahdollista vain erillisillä suurteho- tai pikalatausasemilla.
Vain täyssähköautot voivat ladata tasavirtaa (DC).

AC-lataus vai DC-lataus?
Akun pitkän käyttöiän varmistamiseksi on suositeltua hyödyntää enemmän AC-latausta kuin DC-latausta.
Pienemmällä jännitteellä ladattu akku säästää akun käyttöikää, vaikka onkin hitaampi vaihtoehto.
AC-latauksella akku latautuukin huomattavasti hitaammin kuin DC-latauksella.


Ei. Pikalataus soveltuu vain täyssähköautoille. Pikalatausta ei voi tavallisesti hyödyntää esimerkiksi ladattavien hybridien lataukseen.


Akusta ja latauskaapelista löytyvät suojakytkimet takaavat turvallisen lataamisen myös sateella. Lataus alkaa vasta, kun kaapelin molemmat pistokkeet on liitetty ja sekä laturin että auton taholta on varmistettu, että yhteys on turvallinen. Vasta sen jälkeen virta alkaa kulkea, joten lataus on turvallista myös sateella.

Kuten aina ukonilmalla, ulkona suojamattomassa paikassa oleskelua ja sähkölaitteisiin koskemista tulee välttää. Jos salama lyö autoon tai sen ympäristöön, seurauksena saattaa olla auton sisäisten virtapiirien tai latauspisteen vaurioita. Latauspisteissä on kuitenkin yleensä ylijännitesuoja. Latauspisteen ylläpitäjältä saa tiedon ylijännitesuojan olemassaolosta.


Toimintamatka


Toimintamatkan pituus riippuu automallista, akun koosta, ajotavasta ja olosuhteista.
Keskimääräiset toimintamatkat vaihtelevat kuitenkin noin 200 km:n ja 600 km:n välillä.*
Lataushybridien keskimääräinen toimintamatka pelkällä sähköllä on noin 50 km.*

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, ulkolämpötilasta, auton käytöstä, auton akun varasutilasta, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.


Sähköautosi toimintamatkaan vaikuttavat auton mallin ominaisuuksien ja akun koon lisäksi myös ajotyyli, ajoympäristö sekä ilmastoinnin käyttö.


Sähköauton huollattaminen on edullisempaa kuin polttomoottoriautojen. Tämä johtuu siitä, että huollettavia kohteita on vähemmän ja mm. öljynvaihtoja ei tarvitse tehdä.


Voit lisätä autosi toimintamatkaa talvella optimoimalla toimintamatkaan vaikuttavia tekijöitä.
Voit esimerkiksi valita taloudellisemman ajoprofiilin, maksimoida jarrutusenergian talteenoton, hyödyntää esilämmitystä ja optimoida ilmastoinnin käytön sekä tehostaa latausta.


Turvallisuus


Sertifioitu sähköauto on yhtä turvallinen/vaarallinen kuin polttomoottoriautokin.


Heinäkuussa 2021 voimaan astunut EU-laki määrää, että jokaisessa sähköautossa on oltava akustinen ajoneuvohälytysjärjestelmä (AVAS), joka lähettää 56-75 desibelin melua alhaisilla nopeuksilla (20 km/h asti).

Tämä laki koskee uusia autoja, jotka on hyväksytty 1.7.2021 alkaen.
Ennen tätä päivämäärää rekisteröidyt olemassa olevat sähköautot eivät vaadi muutoksia, koska ne ovat olleet rekisteröintihetkellä vaaditun lainsäädännön mukaisia.




Kuten aina onnettomuudessa, kaikkien matkustajien tulee poistua välittömästi autosta ja siirtyä turvalliseen paikkaan. Tällöin suoritetaan myös tavalliset, tarvittavat turvallisuus- ja sulkutoimenpiteet.


Kyllä. Autopalo on mahdollinen aivan kuten perinteisissä autoissa. Sähköautoissa on lisäksi pieni riski viivästyneelle palonmuodostukselle. Erityisesti siinä tapauksessa, että korkeajänniteakku, johon on varastoitu sähköistä ja kemiallista energiaa, vaurioituu. Siinä olevat kiinteät ja nestemäiset kemikaalit voivat palaa. Litium ei kuitenkaan pala.


Kun asennuksen on tehnyt ammattilainen, latauslaite on integroitu talosi sähköturvallisuuskonseptiin eikä täten heikennä kotisi turvallisuutta.


Eivät yleisesti ottaen, käytössä syntyvät sähkömagneettiset kentät otetaan huomioon jo uuden auton suunnittelussa. Ne suunnitellaan siten, että estetään haitat jopa erityisen herkillä henkilöillä, esim. lääketieteellisten implanttien kantajilla.


Akku


CUPRAn täyssähköautojen ja ladattavien hybridien korkeajänniteakkujen takuu on 8 vuotta / 160 000 km. Lisäksi takuuajan ensimmäisen 24kk aikana ei ole kilometrirajoitusta. Takuunantaja takaa, että 70%:ia korkeajänniteakun alkuperäisestä nettokapasiteetista säilyy edellä mainitun ajanjakson- tai kilometrilukeman ajan – riippuen siitä, kumpi ensin saavutetaan.

Milloin takuu alkaa?
Takuu alkaa auton ensirekisteröinnistä tai siitä, kun jälleenmyyjä luovuttaa auton ensiostajalle – riippuen siitä, kumpi tapahtuu ensin.

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.

Ota yhteyttä myyntiin


Sähköautojen akku ei heikennä auton turvallisuutta. Turvallisuus on varmistettu esimerkiksi suojakytkimin ja ylijännitesuojin.

Myyjämme palvelevat sinua kaikissa sähköautoiluun liittyvissä kysymyksissä. Ota yhteyttä lähimpään jälleenmyyjääsi.

Ota yhteyttä myyntiin

 


Sähköauton akun kierrätys koostuu sekä mekaanisesta että hydrometallurgisesta prosessista.
Käytöstä poistuneet litiumakut puretaan ja käsitellään ensin mekaanisesti; akut murskataan ja erotetaan jakeiksi kuten metalleihin, muoveihin ja mustaksi massaksi. Musta massa toimitetaan jatkokäsiteltäväksi eteenpäin kierrätyslaitokseen, jonka hydrometallurgisessa prosessissa tuotetaan uusia kierrätettyjä raaka-aineita käytettäväksi uusissa akuissa.


Kun asennuksen on tehnyt ammattilainen, latauslaite on integroitu talosi sähköturvallisuuskonseptiin eikä täten heikennä kotisi turvallisuutta.


Etkö löytänyt etsimääsi?

Myyjämme palvelevat kaikissa sähköautoilukysymyksissä.

*Ajoneuvon kulutus ja toimintamatka on määritelty maailmanlaajuisesti yhtenäistetyn testimenetelmän (WLTP) mukaisesti. Ilmoitettu WLTP-kulutus ja -toimintamatka saattavat vaihdella olennaisestikin riippuen mm. kuljettajan ajotavasta, akkukapasiteetista, lataamisen säännöllisyydestä, sähkövarusteiden käytöstä, mahdollisen lisälämmittimen käytöstä, ulkolämpötilasta, sääolosuhteista, matkustajien ja kuorman määrästä, valitusta ajoprofiilista tai tieprofiilista. Ajoneuvon latausteho ja -aika voivat vaihdella olennaisestikin ilmoitetusta ohjearvosta. Latausteho ja -aika riippuvat esimerkiksi käytetystä latauspisteestä, lämpötilasta, auton käytöstä, akuston lämpötilasta ja peräkkäisten latausten tiheydestä.